onsdag 15. august 2007

Amerikanske fenomener...

I dag har jeg plukket fram to postkort over ting jeg forbinder med USA. Det er to vidt forskjellige ting, men allikevel typiske for dette veldige kontinent. Donald Duck er fra gammelt av tegnet av Walt Disney, men er siden tegnet av mange forskjellige tegnere – også norske. Som et utspring av tegneserien kom så to temaparker (fornøyelsesparker) i USA, nemlig Disneyland i California og Disneyworld i Florida. Som yngre leste jeg ”Donald Duck” men jeg ble ingen ”Donaldist”, i voksen alder har jeg derimot besøkt Disneyworld under et besøk i Florida.

Amerikanske biler – gamle sådan – er blitt manges fasinasjon i Norge, uten at jeg fikk den store interessen På Cuba (av alle steder) er gamle amerikanske biler et dagligdags syn, de fleste ikke så ekstreme som denne dette postkortet viser. I dag ser amerikanske biler mer ”europeiske” ut, dvs. mer fornuftige ut.

On todays two postcards I shows two typical things for USA. Donald Duck a cartoon figure originally drawed by Walt Disney, and later on by several other artists – also Norwegian ones. As a result of the cartoon came later two themeparks: Disneyland in Calfornia and Disneyworld in Florida.

American cars – old ones – has become many’s fascination in Norway. On Cuba it has become an normal sight (of all places), but most of them not so extreme as this one seen on this postcard.

Ingen kommentarer: