onsdag 1. august 2007

Paris på postkort

Her kommer 2 postkort fra en tidligere ferie jeg hadde i Paris. Årets "ferie" har vært i Bergen (nabokommunen til Askøy) der jeg har bodd hos en fetter, som har vært i Tyrkia - og som har opplevd solen, de som var i Tyrkia !!

Paris er en fantastisk by - på godt og vondt - jeg vil huske det gode! Det første kortet er fra Place de la Republique fra gamle dager, men tar du vekk gamle bussene, ser det slik ut idag også. Her hadde jeg og mine venner et godt måltid mat, og hotellet vi bodd på lå like i nærheten.

Det andre kortet viser Eiffeltårnet, den største severdighet i Paris - bokstavelig talt. Det ble bygget til verdensutstillingen i 1889, som en hyllest til 100 års dagen for den franske revolusjon. Tårnet hadde opprinnelig tillatelse til å bli stående i 20 år, men da det viste seg å være verdifullt for telekommunikasjon ble Eiffeltårnet stående permanent - og takk for det.


These two postcards brings back memories from earlier holidays in this "city of light". This first cards are from Place de la Republique wher we had some nice meal and the hotel we stayed at was close nearby. The second card shows the Eiffel tower which is the biggest attraction in Paris - so to speak. It was built for the world exebition in 1889, and was meant to stand in 20 year onwards, but become permanent - and thanks for that.

2 kommentarer:

Wimèn sa...

Gode gamle Paris, jeg tror jeg må ha en ny tur dit, det er så lenge siden. Men du har vel rett i at lite er forandret rundt tårnet og på plassen der de gamle bussene står. Kjente meg igjen, tok selv bussen til den plassen da jeg var der i 1992. Kos deg i regnet Helge!

jmb sa...

No city like Paris, is there?
I just watched the Tour de France cycle race with them going round and round the Champs Elysée and the Place de la Concorde on the last stage.
regards
jmb