mandag 6. august 2007

Bergen havn

Disse to postkortene viser Bergen havn i to epoker, det første viser den legendariske englandsbåten "Leda", og en boreplattform for olje - og dette kortet representerer den "nye" tid på Bergen havn. Jeg hadde den store glede å reise med Leda en gang, det var min første tur til utlandet, -og jeg feiret min 16 års dag ombord! Dagens reisende med bl.a. Englandsbåten får ofte sett oljeplattformer i Nordsjøen på sin vei mot England.

Det andre kortet viser Bergen havn fra mer eldre dager, det viser bl.a. at turistskip det har det kommet til havnen i mange mange år. Hvor gammelt dette kortet er vet jeg ikke, men kanskje noen kan hjelpe meg med å tidfeste dette - en kommentar hadde gledet meg. Av kaianlegg vi ser på kortet er Festningskaien og Skoltegrunnskaien. Helt i bakgrunnen på kortet ser vi Askøy hvor altså jeg bor.


These two postcards shows the harbour in Bergen in two different times. The first one shows the "modern" time, with the Englandsboat "Leda" and a oilrig from the Northsea. The second shows parts of the harbour in Bergen called "Vågen", in the old time. It shows that cruiseships have been a common sight from the old times, and up till today. Today Bergen is the city with most cruiseships in Europe in the summertime.

1 kommentar:

jmb sa...

Hi Helge,
I hope you enjoyed your vacation.
I am amazed that Bergen has the most cruise ships in Europe during summer. I would have thought it would be some Mediterranean port.
That must mean that lots of tourist want to cruise up your coast and see the beauties of your country.
regards
jmb